Mióta a diétára adtuk a fejünket, minden jöhet, amiben nincsen hozzáadott cukor. De mi a helyzet az édesítőszerekkel? A köztudatban az él, hogy ha édesítő van az élelmiszerben, akkor biztosan egészségesebb, mint a cukros társai. De azt is sokan gondolják, hogy a cukorpótlóknál még a cukor is egészségesebb. Kérlek felejts el minden előítéletet, amit az évek alatt megtanultál, mert kell a hely az új és valódi ismereteknek. 🙂

Először is, a répacukor túlzott fogyasztása felelős az elhízásért, a magas koleszterin szintért, az érelmeszesedésért (de jó, hogy ezt nem szóban kell elmondanom, igazi nyelvtörő), a cukorbetegségért és még sorolhatnám… A szervezeted a felesleget zsírrá alakítja, ami mindenhova lerakódik. Kezdve a kerek popsidtól, a derekadon és hasadon, karodon át a belső szervekig. Még ha törekedsz arra, hogy 3 kanál helyett csak 1-el teszel a kávédba, a sok feldolgozott élelmiszerekkel telenyomod a tested. És itt nem áll meg a sztori. A tiltólistára felkerül még a nádcukor, a barna cukor, a fruktóz, a glükóz, a maltóz, szőlőcukor és én még a mézet is ide sorolom akkor, ha helyettesíted a cukrot vele. A méz rengeteg ásványi anyagot tartalmaz, de figyelned kell a mértékre, ugyanis ugyanannyi kalóriát tartalmaz, mint a cukor. A fruktózt, vagyis a gyümölcscukrot elég, ha gyümölcsfogyasztással viszed a szervezetbe. A szőlőcukrot pedig edzés közben táplálékkiegészítő formájában, ha szükséges. A laktóz is tiltó listás, hiszen a legelterjedtebb allergén.

Ami mértékkel fogyasztandó, az az almacukor, kókuszvirág cukor. Az utóbbi ugyanannyi kalória és szénhidráttartalmú, mint a cukor, de a magas ásványi anyag, vitamintartalma és sok benne a növényi rost, ami miatt alacsony a glikémiás indexe. (Erre majd kitérek egy másik cikkben ) Viszont ez csalóka. Úgy tekints rá, mint egy hamis Gucci táskára. Totál eredetinek tűnik, de 2 hét után kiszakad…

Így muszáj az édesítőszerekhez nyúlnod. De melyikhez is?! 2 fő csoportjuk van. Mesterséges és természetes édesítőszerek. A természetes édesítőszereket is kémiai folyamatok során állítják elő, mint a mesterséges társaikat, de ez ne tévesszen meg. Mondjuk megnézném azt a valakit, aki elkezdi reszelni a nyírfát… 😀 (Ma már kukoricarostból állítják elő a xilitet) A mesterséges egy életidegen anyag, amit előállítottak. A szervezet nem tud vele mit kezdeni. Sem lebontani, sem hasznosítani nem tudja, így maradéktalanul kiürül. Elvileg, ez a marketing szöveg…. A valóság az, hogy nem ürül ki teljes mértékben! Sőt, a lerakódott százalék rákot is okozhat. Erre “még” nincsenek adatok, hiszen az édesítőszerek pár évtizede jelentek meg a piacon. Ez amolyan a sötét sarokban gubbasztó kicsi lény, aki arra vár, hogy kiléphessen a fényre. Nem tudhatod mikor okozhat problémát. Állatokon végeznek rendszeres jelleggel kísérleteket a vegyületeken. Ami biztos, hogy a diétázók közül rengetegen szenvednek hormonproblémáktól, lesznek meddők, szenvednek Chron-betegségtől, refluxtól és még sorolhatnám… Összegyűjtöttem neked pár olyan kémiai anyagot, melyeket édesítésre használnak, de inkább kerülném a fogyasztásukat. Nem írok márkát, mert nincs nagy keretem egy perre 😛

  • Aszpartám: Extrém egészségkárosító hatással bír, amit elsősorban annak köszönhet, hogy a szervezetben formaldehiddé alakul. Széleskörű mellékhatásokkal bír a testi és a mentális egészség terén. Betiltása mellett biológusok és vegyészek kampányolnak.
  • Szaccharin: tápláléknak nem minősülő édesítőszer. Patkánykísérletekben rákkeltő hatást mutattak ki. Több országban betiltották.
  • Szukralóz: Nem vált ki inzulinreakciót, mégis cukorbetegséget okozhat. Károsítja a bélflórát. Egyes kutatók szerint migrénes fejfájást okozhat. Gyulladásos betegségekért, többet közt Crohn-betegségért teszik felelőssé. Rengeteg ismert diétás márka édesítőszereként használják.
  • Advantám: Szintetikus termék! Aszpartám származék. Egy érdekesség, 37.000 x erősebb az édesítőereje, mint a cukornak. Új cucc a piacon.
  • Neotám: Szintetikus termék! Aszpartám származék!
  • Aceszulfám-K: Szintetikus termék! Aszpartám származék!
  • Ciklamát: Extrém egészségkárosító! A szervezet mérgező ciklohexilaminná alakítja. Már 1969-ben kimutatták rákkeltő hatását.
  • Fenil-alanin: egy esszenciális aminosav, azaz a szervezet nem tudja önmaga előállítani. A gyógyszeriparban is használják depresszió kezelésére és fájdalomcsillapításra.
  • Szorbit: Gyerekeknek szorbitot TILOS adni, hiszen rendkívül irritálja a beleket.

Arra felhívnám a figyelmet, hogy hivatalosan nincs tanulmány arról, hogy ezek közül bármelyik rákkeltő lenne… és itt vond le a következtetést. Kísérletek vannak… Ezek az édesítőszerek, főleg az aszpartám nagyon olcsó, így a jó ár-érték arány megtartásához előszeretettel használják az üdítőgyártók. Bár már kifele megy, hála az új rendeletnek, de érdemes végigbogarászni a termékek összetevőinek listáját. A következő cikkben leírom az egészséges alternatívákat, melyeket nyugodt szívvel használhatsz. 🙂

Csak óvatosan! És olvasd el mindig a termékek összetevőit!!!!!

Felhasznált forrás: http://xilit.info.hu/, http://eloben.hu/eletmod/2018-10-11/mergezo-hatasuak-lehetnek-a-belrendszer-mikrobaira-egyes-mesterseges-edesitoszerek, http://www.haon.hu/aszpartam-a-gyilkos-edesitoszer/news-20070705-09472035

Íme a lehetséges mérgező hatású édesítőszerek listája, melyeket nem ajánlatos használni…